anna78

Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av Anna L - 16 oktober 2008 13:39

Idag har jag bakat bröd!

Det är ett bröd som vi i vår familj kallar för gaffelbröd, vi kallar det så bara för att när jag var lite så brukade min mormor alltid baka det brödet och precis innan det skulle in i ugnen så naggade hn brödet med en gaffel :-)

Jag brukar baka det bödet lite då och då och det är naturligtvis godast när det är nygräddat så att smöret smälter.


Mormors gaffelbröd

50 gr smör

5 dl mjölk

50 gr jäst

2 tsk salt

1/2 dl mörk sirap

1,4 l rågsikt


Jäsning 2 x 25 min, gräddas 10 min i 225 grader.


Av Anna L - 16 oktober 2008 10:40

Läste i aftonbladet att vanliga glödlampor ska förbjudas om drygt ett år, måste nog säga att jag är lite tudelad i den frågan.

Vi har energiglödlampor på alla ställen det går att ha men det finns vissa ställen som det helt enkelt inte går att ha dem på som tex. i fönsterlampor (de är alldeles för stora så de går inte ens in i vissa av våra hängande fönsterlampor) i spottar och framför allt i läslampor för jag tycker att det är så mycket sämre ljus i energilampor men som sagt det är kanske nödvöndigt för miljöns skull. 

Ovido - Quiz & Flashcards