anna78

Direktlänk till inlägg 5 maj 2009

Dag på museet

Av Anna L - 5 maj 2009 17:40

Efter att ett barn missat bussen , en glömt matsäck och en som missat allt och fick kliva på efter vägen så kom vi äntligen fram till Natuthistoriska riksmuseet. 


 Kallt var det och många långa trappor!

Vi fick en guidad tur bland de svenska djuren, väldigt intressant var det,här är då skogens konung!

En ilsken varg ;-) guiden lärde oss vargspråket eller i alla fall lite av det, eftersom att de inte kan prata som vi så bla. slickar de varandra i mungipan för att visa att de tycker om varandra (det är ett beteende som även finns hos hundarna sa hon så man ska alltså vara glad när en jycke vill slicka på en i ansiktet, uäk!)

Här är Ebba vid en jätte groda (visst ser hon lycklig ut ;-))

Här är vi påväg in i munne för att se utställningen om människokroppen, där inne fick man inte fota.

Denna lilla dino rörde på sig och alla barnen var väldigt fundersamma på om den verkligen levde ;-)

T-rex!

Ebba vid massor av läskiga döskallar.

Dessa neandertalare var väldigt intressanta då man såg både snopp och muff haha  barnen stod väldigt länge och tittade ;-)

En stor fin tiger! denna tiger fanns på museet när David och Jocke var små men den har varit borta i många år så jag vart sååå glad när den var tillbaks igen - så stort och maffigt djur!


Det var lite från vår dag på museet, det var väldigt roligt att vara med och Ebba tyckte att det var roligt att jag var med (man får passa på medans man får följa med) kan säga att pastasalladen smakade underbart gott efter att vi gått några timmar med guiden.

Miras klass ska åka till Historiska museet om två veckor, får se om jag kan och får följa med då.

Stockholm har så många intressanta museer som jag skulle vilja gå på men aldrig kommer iväg till så det är ju bra att passa på när skolan åker och fröknarna blir ju glada när de får lite extra hjälp.

 
 
Nettis

Nettis

5 maj 2009 18:17

Ja och är man så godissugen som jag är idag, så kan man knappt vänta på godis och chips =) !!!
Vilka fina bilder från museet :) ! Grodan blev jag förälskad i :) ! Jag älskar grodor, paddor och ödlor :) !

http://bunkerboende-nettisochmoses.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

5 maj 2009 21:08

Wow, vad fint och spännande!! :-D Älskar muséer av alla slag och numera är de ju betydligt roligare och inte så dammiga - riktiga äventyrspalats! :-D

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Svärfar

6 maj 2009 09:55

Samma utställning som jag, M och flickorna tittade på ?

 
Stort och smått

Stort och smått

6 maj 2009 14:30

Oj! Hjälp vad jobbigt! Tur man inte är lärare....!

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Yvonne

Yvonne

6 maj 2009 19:29

Wow! Jag vill också gå dit! Fantastiska bilder! =)
Grodan i jätteformat var väl underbar! =)
Och den lilla dinosaurien. Sååå söt!!!
Fniss. Förstår att neandertalarna var kul att kolla på!

Tack för att du delade med dig av din dag!
Kram!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

7 maj 2009 20:41

Åh, nu längtar jag till Sthm. Brukar åka dit varje sommar, och då blir det oftast ett besök på Naturhistoriska.

http://annabellan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna L - 12 juli 2012 11:32

Sitter hos frissan och Färgar min utväxt (grå) och ska tunna ur massor, skönt! Har haft semester sen i måndags och det har regnat varje dag......så ruttet! Men såklart härligt att vara ledig och slippa vara på jobbet och slippa gå upp tidigt på morgo...

Av Anna L - 19 juni 2012 17:38

Nästan att vi blåser bort tror jag. Den stora dottern är på vift igen och ska sova borta.....det börjar så sakteliga gå upp för mig att vi inte kommer att se henne så mycket den häm sommaren :-( vi duger inte längre, det är bara kompisar som gäller....

Av Anna L - 18 juni 2012 20:25

Shit, jag Vill ha och jag behöver ha semester snart eller nu vore inte fel :-) har precis varit och hämtat Mira på fotbollsträningen och det var flera "semesterfirare" där men jag är inte ett dugg bitter över att jag ska gå upp tidigt i morrn och åka...

Av Anna L - 25 oktober 2011 17:01

Det var en stolt mamma som gick från utvecklingssamtalet i skolan i dag :-) överträffade målen i flera ämnen!!!! mammas flicka ;-) Mira sa att hon tyckte att det var lite för lätt i vissa ämnen och att hon vill ha lite utmaningar i bla matten, på m...

Av Anna L - 24 oktober 2011 17:34

Höstdeppigt......jomenvisst! Nu när man vaknar så är det oftast minusgrader ute :-( ser verkligen inte fram emot snö och hala vägar när man måste ta sig till jobbet på morgonen.   I morgon är det dags igen för utvecklingssamtal för Mira i skola...

Ovido - Quiz & Flashcards